Hvordan fungerer Autotermvarmere?
Autoterm Air-serien består av luftvarmere som benytter diesel som drivstoff. Drivstoffet hentes enten fra eksisterende dieseltank, eller fra en ekstratank hvis båten eller bobilen går på bensin. Monteringen er enkel både i båt og f.eks. bobil, enten det handler om å bytte ut en eksisterende varmer eller det er en nyinstallasjon.
Varmeren får frisk luft fra utsiden av båten, alternativt at rommet der den står er godt ventilert. Luften suges gjennom det lille luftinntaket til brennkammeret der den blandes med drivstoffet, og kort fortalt blir denne miksen antent av en glødeplugg som igjen starter prosessen med å varme opp varmeveksleren. En vifte suger luft inn gjennom det store luftinntaket, luften passerer varmeveksleren og radiatorribbene. Varm luft sendes til slutt ut via luftuttaket.
Autoterm Air-serien er perfekt der det er et behov for rask oppvarming, som i båter og bobiler.
Alle luftvarmerene fra Autoterm er utstyrt med feilsikre systemer og sensorer. Varmeren vil selv slå seg av hvis den oppdager feil, som lav batterispenning, overoppheting, lavt drivstoffnivå, feil ved luftpumpen, eller brennerfeil. Dette gjør varmerne til Autoterm blant de sikreste på markedet.
Autoterm Air-serien har børsteløse induksjonsmotorer, noe som både sikrer lavt støynivå under bruk og lang levetid. De har kapasitet til å operere i temperaturer ned til -45°C, de fleste av oss har nok gitt opp båtturen lenge før vi når de temperaturene.
Autoterm Air-serien kan styres via forskjellige kontrollpanelerer, eller via en iOS eller Android smarttelefon hvis du anskaffer en remote control modem.