E10 Bensin – Etanol i bensin kan skape problemer
Klippet fra maritim.no
Våren 2023 har det nye drivstoffet E10 kommet inn på bensinstasjoner rundt om i landet. I resten av verden har dette vært praktisert over lengre tid. Ta USA som eksempel, i mange stater i USA har de brukt E10 i flere år, og erfaringene er at E10 skaper store problemer.
Drivstofftypen E10 er nå vedtatt av Stortinget at skal innføres som en bransjestandard også i Norge. Dette vil si at alle bensinstasjoner er pliktet til å selge denne. Bensinen inneholder 10% bioetanol og å få tak i alternativ bensin blir vanskeligere. Bensinstasjoner faser nå mer og mer ut 98-oktan og bytter den ut med 95-E10.
Dette er et av mange miljøtiltak Stortinget har valgt å gjøre. Fordi denne bensinen inneholder mer etanol er den mer miljøvennlig. For biler er det ikke noe problem å bruke denne typen drivstoff, fordi bilen er i bruk omtrent daglig. Båtmotorer derimot, blir gjerne sjeldnere brukt og da kommer problemene raskt.
Enkelt forklart:
Blyfri bensin 98 (SP98) består av 98 % oktan og kun 2 % heptan. = Beste valget
Blyfri bensin 95 (SP95) -E5 består av 95 % oktan og 5 % heptan. = 50% mindre etanol enn E10, men er motoren lite i bruk/står lenge til lagring er dette et dårlig valg.
Blyfri bensin 95 (SP95) -E10, også kalt E10, er et drivstoff som inneholder 95 % oktan og 5 % heptan. Men vi erstattet 10 % av denne såkalte ‘fossile’ bensinen med etanol av miljøhensyn. Faktisk er etanolen i E10-bensin en alkohol som hovedsakelig kommer fra rødbeter eller hvete – og ikke fra fossilt brensel. E10 er derfor et agrodrivstoff som har andre egenskaper enn den vanlige blyfrie 95.
Hvilke motorer bør helst ikke bruke E10?
Erfaringen fra andre land er at nyere motorer tåler høy innblanding av etanol bedre en de av eldre årgang. Det har også vist at utfordringene kommer uansett fordi det er så mange deler, pakninger og slanger som skal tåle det. Utfordringene kan komme til å bli like store for eldre, mindre motorer, som båtmotorer, motorsykler, gressklippere, motorsager og aggregater.
Motorene som lages i dag tåler det til dels, men har du eldre slanger eller koblinger til tanken, vil disse kanskje ikke tåle det. Det siste du vil når du er noen nautiske mil fra land på fisketur, er at motoren ikke får drivstoff fra tanken.
Oppsummert, små motorer og alle båtmotorer anbefales ikke å bruke E10 bensin uten stabilisator.
Hvordan forhindre skader/problemer med motoren?
Heldigvis er ikke Norge først på banen akkurat her og det har blitt laget flere produkter for å forhindre problemene E10 kan lage.
En stabilisator reduserer de skadelig konsekvensene som etanolen kan gi på marinemotorer.
Fylte du ikke stabilisator på ved fylling av tanken, frykt ikke. Det går helt fint å fylle på dette i ettertid. Det er faktisk en av de mange fordelene med en stabilisator. Den kan også regenerere bensin som har stått i flere uker.
De flaskene med stabilisator 500ml man får tak i rekker ofte til mange hundre liter bensin og koster rundt 300 kroner.
Stabilisator gjør følgende:
– Reduserer risikoen for at etanol blandes med fuktighet i luften
– Minsker risikoen for at etanolen i E10 skiller seg fra bensinen
– Lettere å starte motoren
– Mer effektiv forbrenning
– Forlenger levetid på motor, gummipakninger og slanger
– Minsker avleiringer i forgasser
– Reduserer korrosjonsproblemer
NB! Noen stabilisatorer virker i ett år, andre er designet for langtidslagring.
Godkjent for E10 – Sjekk at delene du bruker til din motor tåler E10!
Sjekk følgende:
– Bensinslanger
– Koblinger (disse har ofte en pakning for å holde tett)
– Gummipakninger
– Bensinpumpe
Det finnes flere skrekkeksempler på slanger som har blitt brukt til motorer der hele slangen har gått i oppløsning på grunn av E10. Sjekk at din båt og motor er rustet for bruk av E10.
Hvilke konsekvenser kan E10 ha for motorer?
– Etanol kan trekke til seg fuktighet i luften
– Etanolen i E10 kan skille seg fra bensinen
– Tungstartet motor, eller ikke start i det hele tatt
– Risiko for høyere drivstoffforbruk
– Kortere levetid på motor, gummipakninger og slanger
– Høyere risiko for tett forgasser
– Risiko for korrosjonsproblemer
Langsiktige problemer som kan oppstå:
– Fare for tilstopping av drivstoffsystemet og uttørking
– Korrosjon av mange deler
– Større skader på forgasser, drivstoffpumpe, injektorer etc.
– Virkning av motorsmøremiddel blir utilstrekkelig (dette har alvorlige konsekvenser ved bruk av motor)
Vi anbefaler:
– Bruk en stabilisator om du ha E5 eller E10 på tanken uansett motor
– Miljøbensin er det beste valget for motorer opptil 30 hk
– Jevnlig rens av drivstoffsystemet, spesielt for innsprøytningsmotorer (injektormotor)
Med overgang til ny bensinstandard anbefaler vi drivstofftilsetningsstoffet fra Starbrite eller Quicksilver for å unngå å få problemer med motoren. Stabilisatoren holder drivstoffet ditt optimalisert.
Vi anbefaler alle å bruke stabilisator for å unngå problemer. En stabilisator brukes hver gang man fyller på tanken.
De aller fleste båtmotorer tåler E10 bensin, men over lengre tid kan det fort skape problemer uten at man helt finner årsaken.
Totaktere og andre eldre motorer er ikke laget for å tåle E10 og anbefales å bruke stabilisator eller miljøbensin. Det er ikke dermed sagt at E10 ikke skaper problemer for andre motorer.