[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Headline_Widget”][/siteorigin_widget]
Listen er kun ment som en veiledning, og gir ingen garantier av noe slag
MOTOR, UTENBORDS:
- Les alltid brukermanualen som følger med motoren, og følg alltid de instruksjoner som står der. Punktene under er kun ment som et supplement.
- Føler du deg ukomfortabel eller usikker bør du levere motoren inn til et verksted. Ta kontakt med oss så kan vi henvise til steder som tar seg av dette.
- Kjør motoren i ferskvann til den blir god og varm. Å bruke en spylemuffe med vanlig gardena-hageslangekobling til hageslangen er veldig praktisk og enkelt. Sjekk at kontrollstrålen for kjølevannet har godt trykk.
- Hvis behov kan motoren kjøres i ferskvann i tønne tilsatt systemrens for å fjerne kalk i kjølesystemet. Normalt sett er det sjelden behov for kjølevæske i denne prosessen, men hvis motoren lagres steder hvor temperaturen går under frysepunktet er dette det eneste middelet man trenger for å være helt sikker.
- Spray konserveringsspray inn i luftinntaket til motoren kveles. Alternativt kan man skru ut tennpluggene og ha litt olje rett inn i sylinderen. Trekk forsiktig i startsnoren for å fordele oljen rundt.
- Bytt tennplugger
- Skift girolje
- Har du 4-taktsmotor bør du også skifte motoroljen
- Bruk en fettpresse og smør opp alle motorens smørepunkter
- Drener forgasseren før motoren settes bort. I underkant av forgasseren sitter en liten skrue du åpner for å tømme ut bensinen som er der. Blir det liggende bensin i forgasseren kan denne forkalke seg og gi problemer neste sesong.
- Kontroller zink-anoder
- Rengjør motoren og smør opp bevegelige deler. Gi det elektriske anlegget en dusj med en beskyttende smørespray.
- Bensin er ferskvare. Forsøk å planlegge slik at du får brukt opp alt. Blir du sittende igjen med bensin på tanken bør denne tilsettes kondensfjerner.
- Vask og poler motoren utvendig. Da blir det hyggeligere å ta den fram igjen til våren.
- Lagre og oppbevar motoren vertikalt på et tørt sted.
MOTOR, INNENBORDS:
- Det er viktig at du i tillegg til punktene her sjekker motorens brukermanual. Føler du deg ukomfortabel eller usikker bør du sette bort jobben til profesjonelle.
- Sjekk vannpumpeimpeller og lokk
- Sjekk alle slanger for sprekker og ettertrekk slangeklemmer
- Sjekk kjølevannsnivå og rens vannutskiller
- Skift oljefilter og smøreolje
- Skift drivstoffilter
- Kontroller giroljenivået
- Rens og spray det elektriske anlegget med en beskyttende smørespray
- Kontroller pakkboks og etterfyll med grease/fett
- Smør alle betjeningshendler og bevegelige ledd
- Åpne drivstoffkranen og sjøvannsinntakskranen
- Motoren ferskvannskjøres
- Sjekk gummibelger ved hekkaggregat. Kontroller zinkanodene og skift hvis de er mer enn halvveis tæret opp.
- Et varmerør under motoren er alt som skal til for å holde temperaturen over frysepunktet!
- Konserver evt. drivstoff i tanken. Kondensfjerner og evt dieseldyrfjerner.
BÅTEN, UTVENDIG:
- Les alltid brukermanualen som følger med båten, og følg alltid de instruksjoner som står der. Punktene under er kun ment som et supplement.
- Sørg for at du har en god og stabil krybbe til båten. Dårlig underlag stiller strengere krav til krybben du skal bruke.
- Et presenningsstativ med mønestang gjør at du enkelt får hengt opp presenningen for å beskytte båten mot smuss og skitten nedbør. Husk på at du ikke skal vakuum-pakke båten, det skal være god gjennomlufting.
- Spyl av båten med høytrykspyler for å fjerne groer, smuss og salt.
- Vask båten med såpe og ferskvann. Det anbefales å sette båten inn med vaselinolje. Da har du beskyttelse mot smuss og skitt i løpet av vinteren. Vaselinoljen fjernes om våren med rikelige mengder fettløselig såpe og vann. På denne måten får du enkelt fjernes smuss som har samlet seg opp gjennom vinteren. Da slipper du å gni smusset utover når du tar vårvasken, noe som faktisk vil ha en viss mattende effekt på gelcoaten. Vaselinoljen har i tillegg en beskyttende effekt mot krakkelering i gelcoaten.
- Husk å vaske fendere. Det er lettere å få av skitt nå enn å vente til våren. En god fender/sky/vinyl-rens er å anbefale. Hvis du er i tvil, spør oss om det beste vaskemiddelet.
- Sjekk om kalesjen har behov for reparasjoner. Det er vesentlig lettere å få time hos sømspesialist om høsten enn i April og Mai!
- Gå over liner, tau og trosser. Tau blir stivere av saltvann. Har du kvalitetstau vil tauet få tilbake mykheten hvis du legger det i en balje med vann blandet med Milo. Du kan også kjøre det en omgang i vaskemaskinen.
- Sjekk lanterner, sjakler, blokker og alle deler som er i bevegelse på dekk.
BÅTEN, INNVENDIG:
- Batterier bør være fulladede når høsten kommer. Det anbefales å ta dem med hjem og gi dem en vedlikeholdslading i løpet av vinteren. Ikke glem å sjekke væskenivået! Puss og smør kontakter og poler.
- Vask, støvsug og rengjør skott, dørk, tak, ventiler og vinduer. Gå gjennom hyller, skap, skuffer og kjøleskap og sørg for at det ikke blir liggende ting i båten over vinteren som ikke tåler dette.
- Har du fått jordslag i puter/gardiner eller andre tekstiler behandles disse med jordslagmiddel, eks ShipShape. Alle tekstiler ombord bør vaskes i ferskvann fra tid til annen. Selv om disse ikke er i direkte kontakt med salt vil de likevel påvirkes av det salte miljøet de befinner seg, og det er lite som holder bedre på fuktighet enn salt.
- Kontroller det elektriske anlegget. Se etter irrede kontakter og dårlige koblinger. Kanskje det nå er tid for å bytte de dårlige koblingene du har hatt dårlig samvittighet for gjennom sesongen?
- Har du gassanlegg ombord bør dette ettersees og lekkasjetestes.
- Rens vanntanker og septiktanker
- Frostsikre båten! Sjekk at varmtvannstank er tom, lurer du hvordan du drenerer står dette i brukermanualen. Sørg for at det ikke står vann i pumper, vannledninger eller toalett.
- Gå over nødutstyret ombord. Nødutstyr har datomerking, sjekk at denne ikke er gått ut på dato. Finner du ingen datomerking på nødustyret skal du regne med at det ikke lenger er pålitelig. Sjekk også at brannslukningsapparatet er helt og klart til bruk.
- Sjekk at medisinskapet inneholder nødvendig utstyr.
- En opplagsvifte eller varmerør er lite energikrevende og er hva som skal til for å holde temperaturen i båten over frysepunktet, samt hindre dannelse av fuktighet.